سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانیال بلاگ

کشکول 2/1

توبه و معرفت عبد فرّار

در زمان عارف کامل ملا حسینقلی همدانی ( ره ) در نجف اشرف مردی شرور مشهور به عبد فرّار زندگی می‏کرد آن مرد به مردم آزار می‏رساند ( به قول امروزیها جزء ارازل و اوباش بود ) و همه از او می‏ترسیدند .

روزی هنگام عصر ملا حسینقلی همدانی در صحن مطهر حضرت علی ( ع ) نشسته بود . عبد فرار از آنجا گذشت . آن مرحوم هیچ اعتنایی به او نکرد و به او احترام نگذاشت .

عبد فرار به او اعتراض کرد و کفت : آیا مرا نمی‏شناسی ؟ من عبد فرّار هستم ! چرا به من احترام نگذاشتی ؟ ملا حسینقلی از او پرسید : چرا به تو عبد فرّار می‏گویند ؟ آیا از خدا گریخته‏ای یا از رسول او ؟

عبد فرار با شنیدن این سخن متاثر شد و غرق در اندیشه به خانه بازگشت . صبح روز بعد ملا حسینقلی به شاگردانش گفت : شب قبل مردی از نیکان درگذشت ، بر ماست که در تشیع جنازه‏اش شرکت کنیم .

پس برای شرکت در جنازه به راه افتادند تا ببینند متوفی کیست ؟ ناگاه خود را در برابر خانه عبد فرار دیدند . تعجب کردند و به استاد گفتند : اینجا که خانه اوست .

استاد گفت : درست است . بعد جنازه او را تشیع کردند . سپس شاگردان استاد نحوه مرگ عبد فرار را از همسر او سوال کردند .

او در پاسخ گفت : عبد فرار قبلا صحیح و سالم بود اما دیشب که به خانه بازگشت منقلب و غرق تفکر بود . دیشب را در اتاقش به گریه و توبه سپری کرد و پیوسته میگریست تا مرد . آخوند ملا حسینقلی همدانی گفت : عبد فرار در معرفت ره صد ساله را یک شبه پیمود .

پیام‏ها

1. ت.به برای همه گناهکاران است .

2. اثر بخشی امر به معروف و نهی از منکر با شیوه مناسب .

3. تاثیر نفس انسانهای خود ساخته در سازندگی و تحول دیگران .

4. توبه را نباید به تاخیر انداخت .

5. جدی انگاشتن مواعظ اولیای الهی .

6. استفاده از نفحات الهی .

=======================================================